Ogólne Warunki Umowy
OGÓLNE WARUNKI ŚWIADCZENIA USŁUG MONTAŻU I DOSTAWY URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH
§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Niniejsze ogólne warunki świadczenia usług produkcji urządzeń i pakietów elektronicznych (dalej jako „Ogólne warunki” lub „OWU”) określają zakres i warunki świadczenia usług produkcji urządzeń/płytek elektronicznych przez Techbit spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, pod nr KRS 0000594322, kapitał zakładowy 6 250,00 zł, REGON: 363348710, NIP: 7831735535.
2. Niniejsze warunki mają zastosowanie do wszelkich umów zawartych przez Techbit spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, polegających na wykonaniu jednego lub kilku zadań łącznie, związanych z kompleksową produkcją i/lub montażem podzespołów elektronicznych.
3. Strony mają możliwość modyfikacji warunków umów dot. produkcji urządzeń/płytek elektronicznych określonych w niniejszym OWU w zawartej przez Strony umowie. W takim wypadku postanowienia umowy mają pierwszeństwo przed postanowieniami OWU.
4. Niniejsze OWU są dostępne w formie papierowej w siedzibie Spółki lub w formie elektronicznej, na stronie internetowej: https://techbit.com.pl/owu/
§ 2. DEFINICJE
1. Użyte w dalszej części niniejszych Ogólnych warunków określenia oznaczają:
a) Wykonawca/Techbit – Techbit spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu;
b) Zleceniodawca/Klient – osoba prawna, podmiot nie posiadający osobowości prawnej, ale który posiada zdolność prawną albo osoba fizyczna, którzy w bezpośrednim związku ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową dokonują zawarcia umowy z Techbit;
c) Strony – Wykonawca i Zleceniodawca;
d) Ogólne Warunki/OWU – niniejsze ogólne warunki świadczenia usług produkcji urządzeń/płytek elektronicznych przez Wykonawcę;
e) Produkt/Urządzenie – produkty wytwarzane lub sprzedawane przez Wykonawcę w ramach umowy dot. produkcji urządzeń/płytek elektronicznych;
f) Dokumentacja techniczna/Dokumentacja – dokumentacja techniczna dostarczona przez Zleceniodawcę, na podstawie i zgodnie z którą wykonywane są przez Wykonawcę usługi;
g) Usługi – usługi świadczone przez Wykonawcę, wskazane w § 3 OWU;
h) Umowa – oznaczają wszelkie umowy, w tym dot. produkcji i/lub dostawy urządzeń/płytek elektronicznych, umowy współpracy, umowy ramowe lub Zamówienia zawarte, złożone i zaakceptowane przez Strony zgodnie z OWU.
§ 3. ŚWIADCZENIE USŁUG PRZEZ TECHBIT
1. Realizacja usług przez Techbit polega na wykonaniu jednego lub kilku zadań łącznie, związanych z montażem i dostawą urządzeń elektronicznych, zwanych Produktami lub Urządzeniami.
2. W ramach usług Techbit wykonuje następujące usługi główne:
a) montaż SMT i THT w technologii bezołowiowej lub ołowiowej,
b) montaż Urządzeń lub ich podzespołów/komponentów zgodnie z Dokumentacją techniczną przedłożoną przez Zleceniodawcę.
3. Poza głównymi usługami, Techbit świadczy usługi uzupełniające, związane z usługami głównymi, w tym:
a) zakup obwodów drukowanych (PCB),
b) zakup komponentów,
c) uzupełniający montaż mechaniczny,
d) mycie obwodów drukowanych,
e) nakładanie powłok ochronnych,
f) testowanie i uruchamianie pakietów,
g) etykietowanie,
h) montaż podzespołów w obudowach,
i) pakowanie,
j) wydruk instrukcji obsługi,
k) dostawę w dowolne miejsce,
l) dostawę zgodnie z harmonogramem.
4. Dodatkowo na indywidualne zamówienie Techbit oferuje usługi wspomagania inżynierskiego, obejmujące m.in:
a) projektowanie uzupełniające (np. układy zasilania),
b) wytwarzanie oprogramowania, w tym programowanie mikrokontrolerów,
c) badania na spełnianie norm i certyfikacji urządzeń (znak CE),
d) rewitalizację urządzeń, w tym przechodzenie na materiały i technologie proekologiczne,
e) naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne zmontowanych podzespołów.
5. Zakres Usług, które mają zostać wykonane w ramach konkretnego zamówienia, będzie każdorazowo określany przez Strony.
6. Informacje zawarte w kalkulacjach, cennikach, broszurach i innych ogólnie dostępnych bazach Techbit, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.
7. Wykonawca jest uprawniony do powierzenia wykonywania Usług osobom trzecim. Za poczynania swych pomocników odpowiada tylko wtedy, gdy stanowią one efekt ich umyślności lub rażącego niedbalstwa.
§ 4. ZAMÓWIENIE/ZAWARCIE UMOWY
1. Podstawą zawarcia Umowy jest zamówienie złożone przez Zleceniodawcę w odpowiedzi na ofertę Wykonawcy lub bez oferty Wykonawcy (dalej jako Zamówienie). Zamówienie będzie złożone na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego OWU.
2. Zamówienie złożone przez Zleceniodawcę powinno zawierać następujące dane:
a) dane Zleceniodawcy — nazwę, NIP, numer KRS, siedzibę, adres zamieszkania oraz numer PESEL w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG,
b) szczegółowe informacje o zamawianym Produkcie w zakresie niezbędnym do realizacji Umowy, w tym rodzaj Produktu, ilość, zakres usług, które mają zostać wykonane przez Wykonawcę,
c) dokumentację techniczną (elementy dokumentacji, wskazane w § 5 ust. 3, które zobowiązany jest przedłożyć Zleceniodawca, zależą od zakresu Zamówienia i zostaną sprecyzowane na etapie wyceny lub w odpowiedzi na Zamówienie oraz w dalszych ustaleniach Stron, w przypadku usług uzupełniających).
3. Złożone Zamówienie nie wiąże Wykonawcy. Brak potwierdzenia przyjęcia Zamówienia do realizacji jest jednoznaczny z tym że Umowa nie została zawarta. Strony wyłączają wszelkie prawem przewidziane możliwości milczącego (dorozumianego) zawarcia umowy.
4. Umowa zostaje zawarta z chwilą potwierdzenia przyjęcia Zamówienia do realizacji przez Wykonawcę.
5. Klient odpowiada za prawidłowość i kompletność danych ujętych w Zamówieniu lub w załączonych do zamówienia dokumentach, w tym za ich zgodność z niniejszymi Ogólnymi Warunkami, przy czym Techbit ma prawo odmowy realizacji zamówienia niezgodnego z OWU, bez ponoszenia z tego tytułu odpowiedzialności względem Klienta.
6. Wykonawca w odpowiedzi na złożone Zamówienie może zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do Zamówienia. W takim wypadku Zleceniodawca jest zobowiązany do niezwłocznego ustosunkowania się do zgłoszonych zastrzeżeń lub uwag. W przypadku, gdy Strony osiągną porozumienie w zakresie przedstawionych zastrzeżeń lub zmian, a Wykonawca ostatecznie potwierdzi przyjęcie Zamówienia, Umowa zostaje zawarta.
7. Cofnięcie lub zmiana złożonego Zamówienia jest możliwa tylko za wyraźną i pisemną zgodą Techbit i to pod warunkiem, że Produkt/Urządzenie nie zostały wytworzone lub nie opuściły jeszcze zakładu, lub magazynu Techbit. Możliwość dokonywania zmian dotyczy także Dokumentacji, na warunkach określonych w § 5 ust. 8 niniejszego OWU.
8. Potwierdzenie Zamówienia przez Wykonawcę będzie następować za pomocą poczty elektronicznej lub w formie pisemnej.
9. Korespondencja handlowa, uzgodnienia i dokumenty mogą być przekazywane pocztą, jak również w formie elektronicznej lub faksem.
10. Realizacja Zamówienia nastąpi w terminie potwierdzonym przez Techbit, do miejsca dostawy uzgodnionego przez Strony w toku składania Zamówienia.
11. Jeśli Wykonawca nie ma możliwości wykonania Zamówienia Klienta w terminie uprzednio potwierdzonym, Techbit niezwłocznie zawiadomi o tym Klienta. W szczególności w przypadku wystąpienia przeszkody w postaci działania siły wyższej lub innych nadzwyczajnych okoliczności, których Strony nie mogły przewidzieć, termin dostawy przedłuża się o czas trwania tych przeszkód. W każdym z w/w przypadków Techbit potwierdzi Klientowi nowy termin realizacji zamówienia. Dodatkowo terminy realizacji Zamówienia mogą ulec przedłużeniu o okres niedostępności jakiegokolwiek surowca/materiału/komponentu koniecznego do realizacji Zamówienia. W takim wypadku Techbit nie będzie pozostawał w zwłoce w wykonaniu Umowy i Klient nie będzie uprawniony do żądania od Techbit zapłaty odszkodowania/kar umownych, itd.
§ 5. DOKUMENTACJA TECHNICZNA
1. Realizacja Umowy odbywa się na podstawie Dokumentacji technicznej dostarczonej przez Zleceniodawcę w formie pisemnej, elektronicznej za pomocą poczty e-mail, na nośnikach CD, DVD lub innym nośniku.
2. Zleceniodawca jest zobowiązany dostarczyć właściwą i kompletną dokumentację najpóźniej w momencie składania Zamówienia. Strony mogą uzgodnić inny termin przekazania Dokumentacji.
3. Dokumentacja techniczna, dostarczona przez Zleceniodawcę powinna zawierać w szczególności: a) listy komponentów (tzw. BOM – Bill Of Material) w formie pliku xls, gdzie kolejne kolumny powinny zawierać:
a) listy komponentów (tzw. BOM – Bill Of Material) w formie pliku xls, gdzie kolejne kolumny powinny zawierać:
• liczbę porządkową,
• desygnatory,
• stronę laminatu (TOP, BOTTOM),
• oznaczenie elementu podane przez producenta,
• nazwę producenta elementu,
• indeks elementu u Zleceniodawcy,
• ilość,
• dostawcę elementu sugerowanego przez Zleceniodawcę (Wykonawca, Zleceniodawca, Dostawca zew.)
• opcjonalnie — indeks u dostawcy elementu,
• opcjonalnie — dopuszczalne zamienniki określone przez Zleceniodawcę
• oznaczenie elementu podane przez producenta zamiennika,
• nazwę producenta zamiennika,
• sugerowany dostawca zamiennika,
• indeks u dostawcy zamiennika,
• opcjonalnie – ewentualne uwagi,
b) rysunków montażowych w formie plików PDF odpowiednio:
• plików Pick&Place (SMT)
• plików Gerber i Excellon
• plików Gerber (szablon),
• instrukcji montażowych w formie plików PDF (w przypadku szczególnych wymagań Zleceniodawcy),
• instrukcji testowania i funkcjonalnego uruchamiania w formie plików PDF,
• instrukcji pakowania oraz dotyczących innych wymagań Zleceniodawcy w formie pliku PDF.
Szczegółowy skład Dokumentacji zależy od zakresu i specyfiki Zamówienia. W przypadku zgłoszenia przez Wykonawcę potrzeby dostarczenia dodatkowej dokumentacji Zleceniodawca zobowiązany jest niezwłocznie przedłożyć dokumentację uzupełniającą.
4. Wykonawca akceptuje inne formy Dokumentacji pod warunkiem dokonania przez Strony odrębnych uzgodnień oraz pokrycia przez Zleceniodawcę dodatkowych kosztów uzgodnionych z Wykonawcą.
5. Tak przekazana przez Zleceniodawcę Dokumentacja oznaczana jest unikatowym identyfikatorem Wykonawcy. Identyfikator dokumentacji podawany jest każdorazowo na potwierdzeniu wykonania zlecenia. Przy wznawianiu zleceń, które były już realizowane przez Wykonawcę, Zleceniodawca zobowiązany jest podać identyfikator Dokumentacji, na podstawie której ma zostać wykonane kolejne Zamówienie.
6. W razie zaistnienia trudności w wykonaniu Usług objętych Zamówieniem ze względu na nieprawidłowości w Dokumentacji technicznej dostarczonej przez Zleceniodawcę Wykonawca informuje o nieprawidłowościach Zleceniodawcę. W takim wypadku wykonywanie Usług/Zamówienia zostanie wstrzymane, a Strony ustalą nowy termin wykonania Usług. Zleceniodawca jest zobowiązany do pokrycia wszelkich utraconych korzyści oraz kosztów poniesionych przez Wykonawcę na skutek błędów w przekazanej Dokumentacji technicznej.
7. Zmiana w przekazanej przez Zleceniodawcę Dokumentacjic może nastąpić jedynie za zgodą obu Stron. Powyższe może oznaczać zmianę warunków realizacji Zamówienia, w tym ceny jednostkowej Produktu. Wszelkie zmiany w tym zakresie następują za porozumieniem Stron. W przypadku, gdy
zmiany w Dokumentacji dotyczą elementów elektronicznych o długim terminie dostawy lub zmian technologii wymagających po stronie Wykonawcy odpowiednich przygotowań, Zleceniodawca winien poinformować Wykonawcę o wskazanych zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem.
8. Wprowadzając jakiekolwiek zmiany w Dokumentacji (także w przypadku poprawek w Dokumentacji dokonywanych na prośbę Wykonawcy), Zleceniodawca jest zobowiązany dokładnie oznaczyć oraz wskazać Wykonawcy zakres wprowadzonych zmian. Zmiany, o których Zleceniodawca wyraźnie nie powiadomił Wykonawcy uznaje się za niewprowadzone, co oznacza, iż Strony obowiązuje zakres określony w zapytaniu i ofercie. W sytuacji, o której mowa w zdaniu poprzednim, wykonanie Zamówienia zgodnie z zapytaniem i ofertą nie stanowi nienależytego wykonania umowy.
§ 6. KOMPONENTY (PODZESPOŁY)
1. Wykonawca zapewnia kompletację dostaw oraz magazynowanie materiałów i elementów elektronicznych niezbędnych do realizacji Produktów.
2. Strony każdorazowo w Zamówieniu ustalą, kto odpowiada za dostarczenie komponentów (podzespołów) koniecznych do wykonania Usług (§ 3 OWU).
3. W przypadku, gdy Zleceniodawca zobowiązuje się do dostarczania Wykonawcy komponentów koniecznych do wykonania Usług, dostawa komponentów zostanie zrealizowana przez Zleceniodawcę we własnym zakresie, na jego koszt. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za jakość komponentów. W przypadku istnienia jakichkolwiek wad komponentów i ich stwierdzenia przed lub w trakcie wykonywania Usług Wykonawca jest uprawniony do niezrealizowania Usług i zażądania wymiany komponentów na nowe. Termin realizacji Usług ulegnie przedłużeniu o okres, w którym
Wykonawca nie mógł ich wykonać z uwagi na wadliwy komponent, tj. o czas od dnia dostarczenia wadliwego komponentu do dnia jego wymiany na nowy, wolny od wad.
4. Dostarczone przez Zleceniodawcę komponenty powinny spełniać następujące wymogi:
a) elementy winny być dostarczone w zadeklarowanych, oryginalnych opakowaniach zbiorczych producenta – zmiana typu opakowania zbiorczego powoduje konieczność zmiany u Wykonawcy dokumentacji technologicznej, co powoduje dodatkowe koszty,
b) wszystkie elementy związane z realizacją danego produktu, dostarczane są w jednej dostawie, w uzgodnionym terminie,
c) elementy elektroniczne muszą być dostarczone zgodnie z zapisami niniejszego paragrafu, w szczególności z uwzględnieniem w ilości dostarczonych komponentów nadmiaru technologicznego (spadu) ujętego w pkt 10 niniejszego paragrafu.
d) w przypadku taśm, takie same elementy dostarczane są w jednym kawałku.
5. Termin dostawy komponentów przez Zleceniodawcę do Wykonawcy zostanie ustalony przez Strony w Zamówieniu.
6. Zleceniodawca zobowiązany jest dołączyć każdorazowo do dostarczonych komponentów specyfikację, zawierającą oznaczenia użyte w Dokumentacji. Wszelkie odstępstwa od uzgodnionych warunków dostawy komponentów muszą być między Zleceniodawcą i Wykonawcą uzgodnione (zaakceptowane) pisemnie lub drogą elektroniczną.
7. W sytuacji, gdy Zleceniodawca nie dotrzyma zadeklarowanego terminu dostawy komponentów lub dostarczy komponenty w sposób inny niż opisany w niniejszym paragrafie, ustalony pierwotnie termin realizacji Zamówienia, zostaje automatycznie anulowany bez względu na ilość dni opóźnienia w dostawie komponentów oraz ilość komponentów, która nie została dostarczona. W tej sytuacji Wykonawca dołoży wszelkich starań w oparciu o wolne moce produkcyjne, aby bezzwłocznie wyznaczyć Zleceniodawcy minimum dwa, nowe terminy realizacji jego Zamówienia. Zleceniodawca zobowiązany jest do wyboru jednego z nich. Brak wyboru upoważnia Wykonawcę do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym z winy Zleceniodawcy oraz dochodzenia od Zleceniodawcy odszkodowania w wysokości kosztów poniesionych do momentu rozwiązania umowy oraz utraconych korzyści z tytułu rezerwacji mocy produkcyjnej.
8. W przypadku istnienia jakichkolwiek wad komponentów dostarczonych przez którąkolwiek ze Stron i ich stwierdzenia przed lub w trakcie wykonywania Usług termin realizacji Usług ulegnie przedłużeniu o okres, w którym Wykonawca nie mógł ich wykonać z uwagi na wadliwy komponent, tj. o czas od dnia dostarczenia wadliwego komponentu do dnia jego wymiany na nowy, wolny od wad.
9. Komponenty kupowane są przez Wykonawcę w ilości określonej na Zamówienie z uwzględnieniem tzw. nadmiaru technologicznego (spad) oraz ewentualnych minimalnych zamówień i najmniejszych opakowań zbiorczych, oferowanych przez danych producentów i dostawców. (taśmy, listwy, itp.)
10. Nadmiar technologiczny oznacza:
a. w przypadku elementów dostarczonych w taśmach 8 mm oznacza uwzględnienie 3% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji – lecz nie mniej niż 10 szt. oraz min. 35 cm tzw. rozbiegówki
b. w przypadku elementów dostarczonych w taśmach szerszych niż 8 mm oznacza uwzględnienie 3% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji – lecz nie mniej niż 5 szt oraz min. 10 cm tzw. rozbiegówki
c. w przypadku elementów dostarczonych w tubach/listwach:
• dla obudów typu SO, z uwzględnieniem 3% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji — lecz nie mniej niż 5 szt.
• dla obudów typu TSSOP, z uwzględnieniem 5% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji — lecz nie mniej niż 10 szt.,
• dla pozostałych, z uwzględnieniem 5% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji — lecz nie mniej niż 5 szt
d. w przypadku elementów dostarczanych w tackach, z uwzględnieniem 0,5% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji — lecz nie mniej niż 1 szt. (w przypadku dużej wartości cenowej elementu — uzgodnienia indywidualne)
e. w przypadku elementów przewlekanych, z uwzględnieniem 1% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji — lecz nie mniej niż 5 szt., zaś w przypadku złącz lub elementów mechanicznych — 3% nadwyżki w stosunku do ilości określonej w dokumentacji, lecz nie mniej niż 10 szt.
f. komponenty specyficzne, dedykowane – uzgodnienia indywidualne, lecz nie mniej niż 1 szt. elementu nadwyżki
g. obwody drukowane – 100% dobrych i wyłącznie pełne panele (bez wykreśleń).
11. Ilość niezbędnych komponentów jest określana w oparciu o zamówienie z uwzględnieniem spadu, a ich koszt jest wliczany do ceny zamówienia. W przypadku, gdy za dostarczenie komponentów jest odpowiedzialny Wykonawca, komponenty niewykorzystane w związku z realizacją Zamówienia nie są zwracane Zleceniodawcy.
12. Zleceniodawca oświadcza, że będzie niezwłocznie dostarczał wszelkie niezbędne dane i materiały potrzebne do realizacji przedmiotu umowy. Wykonawca ma prawo do przedłużenia terminu realizacji Usług o czas oczekiwania na dane lub materiały potrzebne do realizacji przedmiotu Umowy.
13. Wykonawca zapewnia staranny nadzór nad elementami przeznaczonymi na potrzeby realizacji Produktów Zleceniodawcy. W szczególności polega on na:
a. wydzieleniu i oznakowaniu kodem Zleceniodawcy specjalnej strefy w magazynie, wyłącznie na materiały i elementy używane w związku z realizacją produktów Zleceniodawcy,
b. przechowywaniu poszczególnych materiałów w osobnych pojemnikach na materiały wyłącznie dla danego produktu i na materiały wspólne, używane do wykonywania kilku produktów,
c. wydawaniu elementów na produkcję zgodnie z dokumentacją oraz ponowne magazynowanie ww. sposób elementów niewykorzystanych (pozostałych) po wykonaniu danego produktu.
14. Zleceniodawca po uprzednim uzgodnieniu terminu, uprawniony jest raz na trzy miesiące, do kontroli komponentów magazynowanych w związku z realizacją jego Zamówienia.
§ 7. TOLERANCJA ILOŚCIOWA
1. Wykonawca zastrzega sobie prawo do tolerancji ilościowej +10/-5% wytworzonego dla Zleceniodawcy
Produktu, w przypadku zamówienia na obwody drukowane (PCB) układane w panel. Zakładana tolerancja ilościowa wynika z technologii wytwarzania obwodów drukowanych. W przypadku, gdy wytworzona zostanie mniejsza lub większa ilość sztuk w granicach ww. tolerancji, niż zamówiono, Zleceniodawca dokona zapłaty zgodnie z rzeczywistą ilością dostarczonego Produktu. Powyższe nie stanowi nienależytego wykonania umowy przez Wykonawcę.
2. Zleceniodawca w składanym zapytaniu ofertowym i Zamówieniu może zastrzec sobie realizację zamówienia na PCB z tolerancją ilościową +0/-0%, skutkującą indywidualną wyceną dla Zleceniodawcy.
§ 8. CENY/ WARUNKI PŁATNOŚCI/WYNAGRODZENIE
1. Z tytułu wykonania Usług Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w ofercie złożonej przez Wykonawcę (dalej zwane: „Wynagrodzenie”). Ceny wskazane w ofercie są cenami loco magazyn Wykonawcy w Poznaniu (61-324), ul. Dobrepole 50. Ceny podane w ofercie to ceny netto, które zostaną każdorazowo powiększone o należny podatek VAT w obowiązującej stawce. Techbit zastrzega własność Urządzeń aż do uiszczenia całej ceny przez Klienta z zastrzeżeniem postanowienia pkt 9.12 OWU, który ma pierwszeństwo w zastosowaniu przed niniejszym zapisem.
2. Wykonawca po otrzymaniu Zamówienia wystawi Zleceniodawcy fakturę zaliczkową Proforma, która stanowić będzie przedpłatę na elementy, uzgodnioną ze Zleceniodawcą. Pozostałe warunki płatności będą ustalone w Zamówieniu.
3. Faktura płatna będzie w terminie 14 dni od dnia jej wystawienia, przelewem na rachunek bankowy wskazany na fakturze. Za dzień zapłaty Strony uznają dzień uznania rachunku bankowego Wykonawcy.
4. Zleceniodawca zobowiązuje się do bezwzględnego przestrzegania terminu płatności oraz wyraża zgodę, że w razie opóźnień lub zwłoki w zapłacie Wykonawca może bez żadnych dodatkowych ustaleń, lub wezwań naliczyć odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, a nawet ze skutkiem natychmiastowym wypowiedzieć zawarta przez Strony Umowę.
5. Strony zgodnie ustalają, że Zleceniodawca w okresie trwania Umowy i po jej zakończeniu nie może dokonywać kompensat wzajemnych zobowiązań wobec Wykonawcy, chyba że Strony dokonają odmiennych, zgodnych ustaleń w tym przedmiocie.
6. Wykonawca zastrzega sobie prawo do podwyższenia wysokości Wynagrodzenia w każdym z następujących przypadków:
– zmian w Dokumentacji technicznej,
– zmian ilości Produktów w Zamówieniu/Umowie.
O zmianie wysokości Wynagrodzenia Wykonawca powiadomi Zleceniodawcę w formie pisemnej lub za pomocą poczty elektronicznej. Zmiana wynikająca z okoliczności wskazanych w niniejszym ustępie oraz w ust. 8 poniżej jest wiążąca dla Zleceniodawcy od momentu uzyskania przez niego informacji od Wykonawcy. W pozostałych przypadkach zmiana Wynagrodzenia jest wiążąca z momentem podpisania aneksu do Umowy.
7. Zamawiający przyjmuje do wiadomości i akceptuje, iż w przypadku rezygnacji z Zamówienia, przedpłata podlega zwrotowi jedynie w części niewykorzystanej uprzednio na zakup komponentów, niezbędnych do realizacji Zamówienia. Koszt zakupu komponentów zostanie potrącony z przedpłaty, na co Zleceniodawca niniejszym wyraża zgodę. W przypadku nieodebrania Urządzeń objętych przedpłatą/zaliczką płatności, uiszczone przez Klienta kwoty nie podlegają zwrotowi, a Techbit ma prawo wykorzystać takie Urządzenia według własnego uznania lub skorzystać z uprawnień określonych w OWU. W razie wątpliwości przyjmuje się, iż w zakresie, o którym mowa w niniejszym punkcie, Strony wyłączają zastosowanie art. 394 Kodeksu cywilnego.
8. Wykonawca jest uprawniony do podwyższenia wysokości Wynagrodzenia w przypadku, w którym cena któregokolwiek z materiału, mediów (np. gaz, energia elektryczna), komponentu (podzespołu) koniecznych do wytworzenia Produktu, ceny paliw samochodowych lub koszty transportu wzrosną o
więcej niż 3% względem cen danego materiału/mediów/paliw/komponentu/kosztu transportu obowiązujących na dzień przyjęcia do realizacji Zamówienia lub podpisania Umowy. Zmiana cen materiałów/komponentów dotyczy również sytuacji, gdy jest ona wynikiem zmian kursów na rynku walut, w porównaniu do kursów obowiązujących na moment akceptacji Zamówienia. Ponadto w razie wprowadzenia nowych podatków lub danin publicznoprawnych mających wpływ na cenę Produktu lub ich podwyższenia w trakcie realizacji Zamówienia, Wykonawca ma również prawo do podwyższenia Wynagrodzenia o kwotę wynikającą z wprowadzonego/podwyższonego podatku lub daniny.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 6 i 8 niniejszego paragrafu, Wynagrodzenie Wykonawcy zostanie podwyższone o kwotę, o którą wzrośnie cena danego materiału/mediów/paliw/komponentu/kosztu transportu, według następującego wzoru:
W = C x J gdzie:
W – wysokość podwyższonego wynagrodzenia Wykonawcy
C – różnica pomiędzy: aktualną ceną materiału/mediów/paliw/komponentu/koszt transportu (ceną, za którą Wykonawca zakupuje materiały/media/paliwa/komponenty lub ponosi koszty transportu od ich producentów/dostawców/przewoźników), a ceną materiału/mediów/paliw/komponentu/kosztu transportu na dzień akceptacji Zamówienia i/lub podpisania Umowy
J – ilość materiału/mediów/paliw/komponentu lub ilość przewozów konieczna do wykonania/realizacji zamówionego Produktu, zgodnie z Zamówieniem i/lub Umową.
10. W sytuacji, gdy cena produkcji sprzedanej (PPI) wzrośnie o co najmniej 3% w porównaniu do ceny obowiązującej w momencie akceptacji Zamówienia/zawarcia Umowy, Wynagrodzenie podlega waloryzacji. Waloryzacja dokonywana będzie nie częściej niż 2 razy w roku. Podstawą waloryzacji Wynagrodzenia jest różnica pomiędzy wskaźnikiem PPI ogłoszonym przez GUS w miesiącu, w którym dokonywana jest waloryzacja a poziomem ceny produkcji sprzedanej ogłoszonym w dniu zawarcia Umowy/Zamówienia. W sytuacji dokonywania w trakcie realizacji danego Zamówienia kolejnej waloryzacji Wynagrodzenia zgodnie ze zdaniem drugim niniejszego ustępu różnica pomiędzy wskaźnikami PPI będzie dokonywana w porównaniu do ceny produkcji sprzedanej ogłoszonej w miesiącu, którym dokonywana była poprzednia waloryzacja. W żadnym wypadku waloryzacja Wynagrodzenia nie może prowadzić do obniżenia Wynagrodzenia. Zmiana wysokości Wynagrodzenia w wyniku waloryzacji nie stanowi zmiany Umowy i nie wymaga formy pisemnej (sporządzania „aneksu”). W przypadku zaprzestania ogłaszania wskazanego wskaźnika PPI zostanie on automatycznie zastąpiony wskaźnikiem, który ogłaszany będzie w jego zastępstwie.
11. Jeśli Klient opóźnia się z zapłatą Wynagrodzenia, niezależnie od odmiennych postanowień Umowy/OWU:
a) wszelkie zobowiązania Klienta względem Techbit stają się natychmiast wymagalne, choćby Strony uzgodniły dłuższy termin zapłaty,
b) Techbit ma prawo wstrzymania produkcji zamówionych Urządzeń lub wstrzymania kolejnych dostaw,
c) w przypadku, gdy płatność Wynagrodzenia odbywa się na zasadzie przedpłaty lub zaliczkowej – Techbit ma prawo wstrzymać produkcję oraz dostawy do dnia uiszczenia przez Klienta przedpłaty/zaliczki.
§ 9. DOSTAWA
1. Zleceniodawca jest zobowiązany do odbioru Produktów z zakładu Wykonawcy znajdującego się w Poznaniu (61-324) przy ul. Dobrepole 50 we własnym zakresie oraz na własny koszt. Na Zleceniodawcy ciąży również załadunek Produktów.
2. Zleceniodawca będzie odbierał Produkty w terminie 7 dni od dnia, w którym Wykonawca zgłosił Zleceniodawcy gotowość ich wydania. W przypadku magazynowania Produktów przez okres dłuższy niż określony w zdaniu poprzedzającym Zleceniodawca zobowiązany będzie do zapłaty Wykonawcy
wynagrodzenia tytułem magazynowania Produktów w wysokości 0,5% wysokości Wynagrodzenia, lecz nie mniej niż 100 zł (słownie: sto złotych) netto + VAT, za każdy kolejny dzień magazynowania. Nieodebranie Produktów w nieprzekraczalnym terminie 30 dni, licząc od ustalonego w Umowie terminu realizacji, upoważnia Wykonawcę do utylizacji Produktów lub oddania ich na przechowanie, na koszt i ryzyko Zleceniodawcy. Powyższe nie zwalnia Zleceniodawcy z obowiązku zapłaty za faktury VAT wystawione mu przez Wykonawcę oraz ww. wynagrodzenia za magazynowanie.
3. Z chwilą wydania Produktów przewoźnikowi lub Zleceniodawcy, przechodzą na Zleceniodawcę korzyści i ciężary związane z rzeczą, a także niebezpieczeństwo przypadkowej utraty bądź uszkodzenia produktu. Ryzyko uszkodzenia Produktów podczas ich załadunku leży po stronie Zleceniodawcy.
4. Za termin realizacji Zamówienia uważa się datę postawienia Produktu do dyspozycji Zleceniodawcy w magazynie Wykonawcy.
5. Opakowanie standardowe opisane powyżej wliczone jest w cenę Produktu.
6. Wykonawca odpłatnie dokona oznakowania i zapakowania w sposób inny niż standardowy.
7. Materiał opakowaniowy, środki ochrony i pomocnicze środki transportowe nie podlegają zwrotowi, o ile niezostanie to uzgodnione inaczej.
8. Zdarzenia spowodowane siłą wyższą (wszelkie nadzwyczajne okoliczności o charakterze zewnętrznym, niemożliwe do przewidzenia, takie jak: katastrofy, klęski żywiołowe, powodzie, pożary, wybuchy, strajki itp., które w całości lub w części uniemożliwiają wykonanie zobowiązań wynikających z umowy) uprawniają Wykonawcę do przesunięcia terminu wykonania Zamówienia o czas trwania odpowiedniego ograniczenia i o stosowny okres potrzebny do wznowienia ruchu. O zmianie terminu realizacji Zamówienia Wykonawca niezwłocznie powiadomi Zleceniodawcę.
9. O wszelkich ewentualnych opóźnieniach, wynikających z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy lub dostawców komponentów, Wykonawca niezwłocznie poinformuje Zleceniodawcę, wskazując nowy planowany termin wykonania Zamówienia.
10. Zleceniodawca zobowiązuje się do odpowiedniego transportu Produktów. W szczególności wady powstałe na skutek braku odpowiednich warunków przechowywania lub transportu przez Zleceniodawcę ingerencji Zleceniodawcy w Urządzenia, poddania Produktów niewłaściwym
obciążeniom, poddania Produktów wysokim amplitudom temperatur, zalania Produktów cieczami, uszkodzenia mechaniczne Produktów i inne wynikające z ingerencji Zleceniodawcy nie podlegają reklamacji. W wypadkach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, odpowiedzialność odszkodowawcza, jak i odpowiedzialność z tytułu gwarancji Wykonawcy zostaje wyłączona w całości.
11. Z chwilą wydania Zamówienia Klientowi lub jego przewoźnikowi, przechodzi na Klienta ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia Urządzeń. Klient, który dokonuje odbioru Urządzeń własnym transportem lub poprzez przewoźnika, odpowiada m.in. za właściwe zabezpieczenie ładunku, dobór właściwego środka transportu oraz za działania lub zaniechania osób uczestniczących w transporcie, a Techbit nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody lub straty powstałe w czasie transportu organizowanego przez Klienta w związku z w/w uchybieniami. Jeśli Techbit dostarcza Urządzenia do miejsca przeznaczenia, z chwilą rozpoczęcia ich rozładunku przez Klienta przechodzi na Niego ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia Towarów.
12. W wypadku, gdy Klient opóźnia się z odbiorem zamówionych Urządzeń przez co najmniej siedem (7) Dni Roboczych, Wykonawca jest upoważniony do:
a) złożenia oświadczenia o zwolnieniu się z obowiązku wykonania Zamówienia oraz wykorzystania Urządzeń według własnego uznania lub
b) naliczenia Klientowi kary umownej w wysokości 1% wartości nieodebranego Zamówienia, za każdy dzień opóźnienia w odbiorze, lub
c) wystawienia Faktury VAT za Urządzenia, a nieodebrana własność Urządzeń z dniem wystawienia Faktury VAT przechodzi na Klienta; od dnia wystawienia Faktury VAT Techbit będzie uprawniony do żądania zapłaty ceny za Urządzenia.
13. W chwili wydania/odbioru Urządzeń Klient jest zobowiązany do zbadania go pod kątem:
a) ilościowym i asortymentowym w stosunku do ilości oraz asortymentu zamówionego, oraz
b) ewentualnych widocznych uszkodzeń opakowań Urządzeń oraz
c) jakościowym – w zakresie widocznych wad lub usterek Urządzeń.
14. Wszelkie różnice ilościowe w stosunku do Zamówienia lub uszkodzenia opakowań, które mogą skutkować wadą Urządzeń lub przyczynić się do ich uszkodzenia, wszelkie wady lub usterki Urządzeń, które można stwierdzić wizualnie muszą być zgłoszone Techbit przez Klienta w chwili
wydania Urządzeń pod rygorem utraty prawa do dochodzenia przez Klienta jakichkolwiek roszczeń z w/w tytułu, w tym odszkodowań oraz roszczeń wynikających z gwarancji w terminie późniejszym. Wszelkie wady jakościowe, których nie można stwierdzić wizualnie, muszą być zgłoszone Techbit
przez Klienta w formie pisemnej w nieprzekraczalnym terminie trzech (3) Dni Roboczych od daty wydania/odbioru Urządzeń.
15. Wszystkie zauważone i stwierdzone wady czy rozbieżności w realizacji dostaw Urządzeń będą przez przedstawicieli obu Stron na bieżąco wyjaśniane i usuwane według procedury reklamacyjnej określonej w OWU.
16. Koszty wszelkich badań wymaganych przez obowiązujące przepisy prawa do wprowadzenia Produktów na rynek zostaną poniesione przez Zleceniodawcę.
17. Na zlecenie Zleceniodawcy oraz na warunkach ustalonych przez Strony Wykonawca dokona dostawy Produktu w miejsce wskazane przez Zleceniodawcę
§ 10 GWARANCJA
1. Wykonawca udziela 12 – miesięcznej gwarancji na swoje Usługi.
2. Okres gwarancji biegnie od daty wydania lub od daty postawienia Produktu do dyspozycji Zleceniodawcy.
3. Gwarancja obejmuje wyłącznie wady materiałowe i produkcyjne.
4. Pisemna odpowiedź Wykonawcy na reklamację zostanie przedstawiona Zleceniodawcy w okresie 21 dni roboczych od daty otrzymania pisemnej reklamacji wraz z przesłanym przez Zleceniodawcę wadliwym Produktem.
5. W przypadku uznania reklamacji Wykonawca dokona naprawy wadliwych Produktów oraz ich dostawy do siedziby Zleceniodawcy, w uzgodnionym terminie, na własny koszt lub korekty wystawionej faktury VAT. Wybór sposobu uwzględnienia reklamacji należy do Wykonawcy.
6. Wady Produktu powstałe po upływie terminu gwarancji, mogą być usuwane przez Wykonawcę za jego zgodą oraz za wynagrodzeniem ustalonym przez Strony.
7. Gwarancja nie obejmuje wad lub usterek będących następstwem uszkodzeń mechanicznych, oddziaływania zewnętrznych czynników w tym termicznych i chemicznych lub spowodowane zalaniem Produktu, uszkodzeń powstałych na skutek niewłaściwego lub niezgodnego z instrukcją użytkowania, przechowywania, konserwacji, składowania lub w trakcie transportu Produktu. Gwarancja nie obejmuje również wad spowodowanych zanieczyszczeniem Produktu, jak również zaistnienia przypadków losowych niezależnych od sposobu eksploatacji (m.in. skutków powodzi, pożaru, przepięcia elektrycznego) oraz naturalnego zużycia części eksploatacyjnych Produktu.
8. Uprawnienia Zleceniodawcy z tytułu udzielonej gwarancji wygasają automatycznie po upływie okresu gwarancji lub przed jej upływem, w razie dokonania jakichkolwiek zmian, modyfikacji, uzupełniania Produktu przez Zleceniodawcę lub inny podmiot niż Wykonawca.
9. Strony wyłączają odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu rękojmi.
10. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną z winy nieumyślnej, także przez osoby trzecie, za których działania i zaniechania odpowiada jak za własne.
11. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowe używanie Produktu przez Zleceniodawcę.
12. Wyłącza się odpowiedzialność Wykonawcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy spowodowane zaistnieniem okoliczności o charakterze siły wyższej. Za okoliczności siły wyższej uznaje się m. in. pożar, eksplozję, wojnę, operacje wojskowe, rozruchy, niepokoje społeczne, ograniczenia i zakazy wydane przez organa państwowe. W tym przypadku wypełnienie warunków umowy zostaje przedłużone o czas trwania w/w okoliczności, chyba że strony inaczej postanowią w odrębnym porozumieniu.
13. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty, zobowiązania, szkody, koszty lub wydatki poniesione przez Zleceniodawcę na skutek okoliczności niezawinionych przez Wykonawcę.
14. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z wadliwych komponentów (podzespołów) dostarczonych przez Zleceniodawcę lub podmioty wskazane przez Zleceniodawcę oraz z przyczyn, za które odpowiedzialność ponosi Zleceniodawca, w szczególności związane z wprowadzaniem Produktów do obrotu przez Zleceniodawcę.
15. Zleceniodawca niniejszym akceptuje, iż w przypadku wadliwości komponentów zamówionych przez Zleceniodawcę, Wykonawca zgłasza reklamacje zgodnie z procedurami dostawców komponentów. W związku z powyższym czas realizacji zobowiązań gwarancyjnych, w zakresie jakim dotyczą komponentów, może ulec wydłużeniu.
16. Odpowiedzialność odszkodowawcza Wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Zamówienia zostaje ograniczona do wysokości wartości Zamówienia będącego przyczyną powstania szkody, chyba że Wykonawca wyrządził szkodę Zleceniodawcy umyślnie.
17. Zgłoszenie reklamacyjne nie zwalnia Zleceniodawcy z obowiązku zapłaty Wynagrodzenia. Wykonawca jest uprawniony do powstrzymania się z wykonaniem zobowiązań wynikających z gwarancji do czasu zapłaty przez Zleceniodawcę całej ceny za dostarczone Produkty.
18. Niniejsza gwarancja jest udzielana wyłącznie Zleceniodawcy. Kontrahentom Zleceniodawcy nie przysługują wobec Wykonawcy jakiekolwiek uprawnienia gwarancyjne.
19. Gwarancja obowiązuje na terenie Polski. Wykonawca nie ma obowiązku wykonywania zobowiązań wynikających z gwarancji poza obszarem Polski.
20. W żadnym przypadku Techbit nie będzie odpowiedzialny za jakiekolwiek utracone korzyści, szkody pośrednie lub wtórne.
§ 11. TESTY
1. Po wykonaniu Produktów, a przed ich wydaniem Zleceniodawcy, Wykonawca na zlecenie Zleceniodawcy oraz na warunkach określonych przez Strony w Zamówieniu, przeprowadzi testy w zakresie prawidłowego funkcjonowania Produktów.
2. Procedura wykonania testów będzie każdorazowo dostarczona przez Zleceniodawcę
§ 12. PRAWA AUTORSKIE ORAZ PRAWA WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ
1. W przypadku, gdy Dokumentacja techniczna lub Produkt jest przedmiotem prawa autorskiego, lub prawa własności przemysłowej Zleceniodawca oświadcza, że posiada prawa autorskie oraz prawa własności przemysłowej dotyczące Dokumentacji technicznej, oraz Produktu. Zleceniodawca gwarantuje, że wykonywanie przez Zleceniobiorcę Produktów nie będzie naruszało jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich lub praw własności przemysłowej. Zleceniodawca oświadcza, że Dokumentacja techniczna lub Produkt nie są obciążone prawami osób trzecich, a w szczególności, że
własnościowe oraz osobiste i majątkowe prawa autorskie, oraz prawa własności przemysłowej do Dokumentacji technicznej lub Produktu (całości i ich poszczególnych fragmentów) przysługują Zleceniodawcy. W szczególności Zleceniodawca zapewnia, że w przypadku wyjścia na jaw
okoliczności, iż nie dysponował on w/w uprawnieniami, zobowiązany będzie do naprawienia Wykonawcy wszelkich szkód powstałych z tego tytułu oraz do zaspokojenia wszelkich roszczeń osób trzecich w związku z naruszeniem ich praw, a w szczególności praw autorskich, praw pokrewnych lub
praw własności przemysłowej. W przypadku, gdy osoba trzecia wytoczy przeciwko Wykonawcy proces o naruszenie praw autorskich, praw własności przemysłowej lub dóbr osobistych do przedmiotu niniejszej umowy, Zleceniodawca zobowiązany będzie pokryć koszty zastępstwa procesowego, koszty sądowe oraz zapłacić zasądzone odszkodowanie lub koszty polubownego załatwienia sprawy.
2. Zleceniodawca udziela Wykonawcy niewyłącznej licencji na korzystanie z Dokumentacji technicznej lub Produktów na następujących polach eksploatacji:
a) utrwalania, zwielokrotniania dowolną techniką, wytwarzania egzemplarzy dowolną techniką,
b) wprowadzania do pamięci komputera,
c) używania celem wyprodukowania Produktów oraz realizacji zawartej przez Strony umowy.
3. Zleceniodawca zezwala Wykonawcy na wykonywanie zależnych praw autorskich do Dokumentacji technicznej lub Produktu. Zleceniodawca przenosi na Wykonawcę prawo do zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich do Dokumentacji technicznej lub Produktu.
4. Udzielenie licencji oraz innych praw, o których mowa w niniejszym paragrafie, następuje na czas określony tj. na czas realizacji przez Wykonawcę Zamówienia lub umowy.
5. Udzielenie licencji następuje w ramach Wynagrodzenia.
§ 13. REZYGNACJA Z ZAMÓWIENIA/WYPOWIEDZENIE/ODSTAPIENIE OD UMOWY
1. Zleceniodawca może zrezygnować ze złożonego Zamówienia wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej pisemnej zgody Wykonawcy.
2. W razie otrzymania zgody, o której mowa w ust. 1 powyżej, Zleceniodawca jest zobowiązany do pokrycia następujących kosztów:
a) zakupu wszystkich wyprodukowanych do dnia zaakceptowania rezygnacji z Zamówienia Urządzeń po cenach wskazanych w Cenniku,
b) pokrycia kosztów zakupu wszystkich komponentów, które zostały nabyte przez Wykonawcę do realizacji Zamówienia,
c) pokrycia wszelkich kosztów związanych ze wstrzymaniem produkcji, w tym utraconych korzyści związanych z rezerwacją linii produkcyjnej, za czas, w którym miał być wytwarzany Produkt na zlecenie Zleceniodawcy. Powyższe należności mogą być potrącane z przedpłatą dokonaną przez Zleceniodawcę, na co Zleceniodawca niniejszym wyraża zgodę.
3. Techbit ma prawo wypowiedzieć Umowę ze skutkiem natychmiastowym (w formie pisemnej) albo odstąpić od Umowy, w przypadku wystąpienia którejkolwiek z niżej wymienionych przesłanek:
a) wobec Klienta prowadzona jest egzekucja sądowa lub administracyjna, zagrażająca wykonaniu Zamówienia (lub Umowy), w tym jakikolwiek majątek lub aktywa Klienta zostaną zajęte przez wierzyciela, lub powołany zostanie w stosunku do niego zarządca,
b) Klient zostanie postawiony w stan likwidacji,
c) Klient zaprzestanie prowadzenia swojej działalności. Techbit jest uprawniony do odstąpienia od Umowy, w terminie trzydziestu (30) dni kalendarzowych licząc od dnia powzięcia informacji o jednej z przyczyn, o której mowa w lit. a – c powyżej.
4. Techbit może zawiesić realizację swych obowiązków wynikających z Zamówienia (lub Umowy) lub wypowiedzieć Umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia, informując o tym Klienta na piśmie, jeśli Klient narusza swoje obowiązki wynikające z Zamówienia (lub Umowy), a w szczególności (lecz
nie wyłącznie) nie wywiązuje się z zapłaty jakiejkolwiek należnej kwoty w terminie zapłaty. Niezależnie od powyższego Techbit może dochodzić odszkodowania za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Zamówienie (lub Umowy).
5. Wypowiedzenie Umowy nie wpływa na prawa Techbit związane z Urządzeniami wydanymi/dostarczonymi przed datą rozwiązania Umowy oraz prawa dotyczące wszelkich wcześniejszych naruszeń
6. Wypowiedzenie Umowy zgodnie z Warunkami powoduje, że wszelkie kwoty należne Techbit z jakiegokolwiek tytułu staną się natychmiast wymagalne od Klienta.
7. Niezależnie od uprawnienia, o którym mowa § 8 ust. 6 i 8 OWU, w przypadkach, o którym mowa § 8 ust. 6 lub 8 OWU albo w sytuacji zmiany dostępności na rynku danego materiału/komponentu/podzespołu koniecznego do realizacji Zamówienia, Wykonawcy przysługuje prawo do odstąpienia od Zamówienia/Umowy ze skutkiem natychmiastowym. Oświadczenie o odstąpieniu wymaga zachowania formy dokumentowej, dla celów dowodowych Wykonawca jest uprawniony do odstąpienia od Zamówienia w terminie 30 dni liczonych od dnia powzięcia informacji o podwyższeniu cen któregokolwiek z materiałów, mediów (gaz, energia elektryczna), komponentu (podzespołu) lub od dnia powzięcia informacji o niedostępności na rynku danego komponentu, materiału, podzespołu koniecznego do wytworzenia Zamówienia.
8. Techbit w przypadku, o którym mowa w ust. 7 niniejszego paragrafu, przysługuje prawo do:
a) odstąpienia od Zamówienia w całości,
b) odstąpienia od Zamówienia w części,
c) odstąpienia od całej reszty niespełnionego świadczenia.
9. Wybór jednego z uprawnień, o których mowa w ustępie poprzedzającym należy do Wykonawcy.
10. W razie skorzystania z prawa do odstąpienia od Zamówienia w całości lub w części Zleceniodawca jest zobowiązany do zwrotu dotychczas poniesionych kosztów, w tym zakupu wszystkich komponentów i materiałów, kosztów przechowywania/magazynowania oraz kosztów finansowania, które zostały nabyte/poniesione przez Wykonawcę do realizacji Zamówienia, do momentu odstąpienia. Wskazane należności mogą być potrącane z przedpłatą dokonaną przez Zleceniodawcę, na co Zleceniodawca niniejszym wyraża zgodę.
11. Wybór uprawnienia, w zakresie prawa do podwyższenia Wynagrodzenia albo odstąpienia od Zamówienia należy do decyzji Wykonawcy, po uprzedniej konsultacji ze Zleceniodawcą i uwzględnieniu w razie możliwości jego stanowiska w tym zakresie.
12. W każdym przypadku, gdy w OWU określa się skutek albo tryb natychmiastowy rozwiązania Umowy, rozwiązanie Umowy następuje z dniem doręczenia pisma z wypowiedzeniem.
§ 14. TAJEMNICA HANDLOWA
1. Treść umowy zawartej przez Strony, jak i wszelkie informacje dotyczące bezpośrednio Stron będą traktowane jako poufne i stanowiące tajemnicę stron w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Informacje poufne nie będą przez żadną ze Stron udostępniane w jakikolwiek sposób osobom trzecim, bez wyraźnej pisemnej zgody drugiej Strony. Dotyczy to w szczególności wszelkich przypadków przekazywania informacji do prasy, radia, telewizji, jak i innych środków masowego przekazu.
2. Powyższe ustalenia obowiązują przez cały czas wytwarzania danego Produktu przez Wykonawcę oraz przez okres 5 lat od daty zakończenia jego wytwarzania.
§ 15. DANE OSOBOWE
1. Strony zapewniają, że są uprawnione do udostępnienia drugiej Stronie danych osobowych osób upoważnionych do jej reprezentacji oraz innych osób, w tym jej pracowników, osób zatrudnionych przez nie na innej podstawie prawnej, jak również podwykonawców, których dane zostaną przekazane drugiej Stronie w związku z realizacją Umowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Klient zobowiązuje się spełnić obowiązek informacyjny wobec osób, wskazanych w ust. 1 powyżej w imieniu Techbit, przekazując im stosowne informacje w formie pisemnej lub elektronicznej. Potwierdzenie przedstawienia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w zdaniu poprzednim, zostanie udostępnione przez Klienta na żądanie Techbit.
3. Strona otrzymująca dane zobowiązuje się zwolnić Stronę przekazującą dane z odpowiedzialności w odniesieniu do stwierdzonych prawomocnym rozstrzygnięciem sądu roszczeń osób, których dane dotyczą, a także w odniesieniu do roszczeń lub odpowiedzialności związanych z nieprawdziwością oświadczenia złożonego przez Stronę w ust. 1 powyżej, lub nienależytym wykonaniem przez Klienta obowiązków określonych w ust. 2 powyżej. W przypadku takich roszczeń lub poniesienia odpowiedzialności przez Stronę druga Strona zobowiązuje się zrekompensować wszelkie szkody, koszty i wydatki poniesione przez Stronę, włączając w to w szczególności koszty postępowań sądowych, mediacji, wartość nałożonych na Stronę kar administracyjnych oraz koszty obsługi prawnej świadczonej w związku z tymi zdarzeniami.
§ 16 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Niniejsze Ogólne warunki obowiązują od 1 października 2022 r.
2. Zleceniodawca oświadcza, że zapoznał się z postanowieniami niniejszego OWU i w pełni je akceptuje.
3. OWU stanowią integralną część Umów. OWU może być zmieniane przez Techbit w razie zaistnienia takiej potrzeby za pisemnym powiadomieniem Klienta, z wyprzedzeniem co najmniej siedmiu (7) dni kalendarzowych przed wejściem w życie zmiany. Po upływie 7 dni nowe OWU wchodzą w życie, chyba że Klient w dniu otrzymania informacji o nowych OWU wypowie Umowę/OWS z zachowaniem 14-dniowego terminu wypowiedzenia. Zamówienia złożone i zaakceptowane w terminie do momentu wejścia w życie nowych OWU zostaną zrealizowane na podstawie dotychczasowych OWU.
4. O ile Techbit wyraźnie nie postanowił inaczej w formie pisemnej, do Umów nie znajdują zastosowania ogólne warunki umów przygotowane lub stosowane przez Klienta.
5. Wszelkie zmiany OWU wymagają zgodnej woli obu stron wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
6. Dla uniknięcia wątpliwości ustala się, że żadne z postanowień OWS nie ma zastosowania do Klienta będącego konsumentem w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
7. W sprawach nieuregulowanych niniejszą Umową, zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności ustawy Kodeks Cywilny.
8. Wszelkie spory wynikające z niniejszej Umowy Strony zobowiązują się rozstrzygać w sposób ugodowy. W przypadku braku porozumienia co do spornej kwestii zaistniały spór rozstrzygnie sąd rzeczowo właściwy dla Wykonawcy. Strony zgodnie oświadczają, że prawem właściwym dla niniejszej umowy jest prawo polskie.
9. Zmiana adresu przez Zleceniodawcę wymaga powiadomienia Wykonawcy na piśmie, pod rygorem uznania pisma skierowanego na dotychczasowy adres za doręczone. Jakiekolwiek niewywiązanie się z obowiązków lub opóźnienie przez Poz Bruk w jakimkolwiek momencie w egzekucji jakichkolwiek jego praw wynikających z OWS (lub z Umowy) lub żądania od Klienta realizacji jakichkolwiek jego obowiązków wynikających z niniejszych OWS (lub z Umowy) nie będzie interpretowane jako zrzeczenie się takich praw lub obowiązków.
10. Obowiązek zapłaty kar umownych określonych w OWU istnieje niezależnie od ewentualnego rozwiązania za wypowiedzeniem, w trybie porozumienia Stron lub odstąpienia od umowy.
11. Jeżeli wysokość szkody poniesionej przez Wykonawcę przekracza wysokość zastrzeżonych w niniejszej umowie kar umownych, Wykonawca ma prawo do dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.
12. Zleceniodawca nie może dokonać cesji praw lub obowiązków wynikających z niniejszej umowy.
13. W przypadku, gdy poszczególne postanowienia OWU okażą się bezskuteczne lub niewykonalne, inne postanowienia pozostają w mocy. Strony zobowiązują się w wyżej opisanym przypadku zastąpić postanowienia bezskuteczne lub niewykonalne innymi w taki sposób, aby jak najpełniej odpowiadały one celowi gospodarczemu postanowień zastąpionych.
14. Klient niniejszym oświadcza, iż przed zawarciem Umowy zapoznał się z treścią OWU. W szczególności treść OWU została doręczona Klientowi za pomocą poczty elektronicznej oraz znajduje się na stronie internetowej Techbit.